Profil medialny jest odpowiedzią dla osób, które nie tyko wiążą swoją przyszłość ze środkami masowego przekazu, ale również chcą ćwiczyć swoje zdolności retoryczne oraz poznać tajniki interpretacji teksów kultury, a co za tym idzie, poznawać język komunikatów niewerbalnych i ich wpływ na odbiorców. Osoby wybierające profil medialny zostaną zaznajomione z technikami dziennikarskimi podczas zajęć. Tworząc etiudy filmowe z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu oraz programów cyfrowych, poznają język filmu oraz sposoby oddziaływania mediów cyfrowych na odbiorców (w szczególności zagadnienia postprawdy). Warsztaty realizowane będą zarówno z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu oraz programów cyfrowych w szkolnym studiu medialnym, jak i w ramach ćwiczeń ze specjalistami, a w szczególności podczas spotkań z dziennikarzami TVP3 oraz edukatorami pierwszej w Polsce organizacji fact-checkingowej "Demagog".  

 

 

Profil medialny kierowany jest do młodzieży o zainteresowaniach humanistycznych.

W programie tego rozszerzenia oferujemy m. in.:

  • ► warsztaty dziennikarskie,
  • ► zajęcia z emisji głosu,
  • ► wycieczki do redakcji prasowej, rozgłośni radiowej, stacji telewizyjnej,
  • ► udział w wykładach uniwersyteckich oraz spotkaniach z pracownikami mediów w naszym Liceum,
  • ► zajęcia teatralne,
  • ► sztukę filmową – przedmiot wprowadzający podstawową wiedzę z historii i teorii filmu,
  • ► możliwość udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
  • ► możliwość współpracy z gazetką szkolną,
  • ► możliwość realizacji projektów edukacyjno-artystycznych.
 

 

Co słychać w klasach o profilu medialnym?

 

Uczymy się public relations od polityków
Poniedziałkowe popołudnie uczennice klasy 2ag o rozszerzeniu medialnym spędziły na półtoragodzinnym spotkaniu z panią Martyną Głowacką, pracującą w Kancelarii Senatu w Biurze Spraw Senackich, zajmującą się również pracami w senackiej Komisji Zdrowia oraz - co dla uczennic było dużą niespodzianką! - z panią Senator Beatą Małecką-Liberą. Rozmowa dotyczyła roli mediów w pracy polityka oraz sposobu kreowania wizerunku polityka w kontaktach z mediami. Pani Senator Beata Małecka-Libera zwróciła uwagę na kulturę języka, która, zdaniem pani Senator, jest niezwykle ważna w debacie publicznej, z kolei pani Martyna Głowacka podkreśliła rolę inicjatyw oddolnych w działaniach polityka, wskazała na wartość mediów społecznościowych w integrowaniu środowiska lokalnego oraz podzieliła się wieloletnim doświadczeniem odnośnie pełnienia funkcji Dyrektora Biura Senackiego.

 

Kliknij zdjęcie i zobacz galerię

 
 
Warsztaty fact-checkingu dla drugoklasistek - rozszerzenie medialne
31 maja w trakcie 2-godzinnych zajęć prowadzonych w formie zdalnej uczennice rozszerzenia medialnego z klasy 2ag wzięły udział w grze Fakescape, w trakcie której wcieliły się w dziennikarzy relacjonujących kampanię prezydencką na kilka tygodni przed wyborami w 2030 roku. Ich zadaniem było odkrycie, który z kandydatów szerzy dezinformację oraz powstrzymanie planu odwołania letnich wakacji. Dodatkowo uczestniczki miały okazję porozmawiać z ekspertką Stowarzyszenia Demagog i zapytać o kulisy pracy w redakcji portalu fact-checkingowego.
Projekt realizowany jest z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego z Funduszy EOG.
Akademia Fact-Checkingu to projekt edukacyjny Stowarzyszenia Demagog. Wykorzystując wieloletnie doświadczenie w fact-checkingu, eksperci portalu demagog.org.pl prowadzą warsztaty i webinaria, w trakcie których wyjaśniają, w jaki sposób wyszukiwać i weryfikować informacje, oceniać wiarygodność źródeł, korzystać z użytecznych narzędzi online oraz jak walczyć z fake newsami.
 
Kliknij zdjęcie i zobacz galerię
 
 
 
Podczas zawieszenia zajęć szkolnych uczniowie naszych klas o profilu medialnych (2a i 1ag) biorą udział w dwumiesięcznym projekcie Masterclass - Szkoła FIlmowania" (szczegóły TUTAJ oraz TUTAJ).

 

17 grudnia 2019 roku zostało podpisane porozumienie o współpracy pomiędzy naszą szkołą a TVP3. Uczniowie naszych klas medialnych będą poznawali tajniki dziennikarstwa przy wsparciu profesjonalnych dziennikarzy! Dla uczniów zostaną przygotowane warsztaty, spotkania z dziennikarzami oraz z kierownikami produkcji. Dzięki doświadczeniu zdobytemu już w liceum, po studiach będą mogli starać się o pracę w mediach. Szczegóły i reportaż TUTAJ.

 

Uczniowie i uczennice klas medialnych uczą się różnych sposobów wykorzystania nowoczesnych technologii, zarówno biorąc udział w warsztatach tematycznych (Demagog), jak i podczas spotkań z ekspertami (wykłady na WRiTV UŚ, udział w nietypowych eventach artystycznych).

 

Warsztaty Akademii Fact-Checkingu z trenerem Stowarzyszenia Demagog na temat źródeł powstawania fake-newsów oraz metod sprawdzania wiarygodności informacji w internecie. ZOBACZ SZCZEGÓŁY

 

 
Zajęcia w klasach medialnych to również nauka krytycznego myślenia. By wykształcić umiejętności argumentowania i przedstawiania własnych opinii, uczniowie biorą udział w warsztatach artystycznych oraz spotkaniach ze sztuką zaangażowaną. 
Zobacz więcej TUTAJ na temat widowiska "Human Condition". 

Oraz TUTAJ relacja z warsztatów i oprowadzaniu kuratorskim - wystawa czasowa "Wszystko widzę, nic nie słyszę".

 
 
Uczniowie klas medialnych sprawdzają swoje umiejętności w praktyce:
- podczas akcji społecznych prowadzą wywiady, nagrywają materiał filmowy (ZOBACZ RELACJĘ ze Strajku Klimatycznego) 
 

- organizują turnieje nagrywane na żywo podczas imprez szkolnych (ZOBACZ RELACJĘ)

  

 

- biorą udział w e-larpach medialnych (ZOBACZ WIĘCEJ)

- przygotowują obsługę medialną imprez międzynarodowych w tym spotkania z partnerami projektu Erasmus+ (ZOBACZ SZCZEGÓŁY)

 

- biorą udział w debatach publicznych, obserwują pracę reporterów (ZOBACZ)

 

Uczniowie klas medialnych biorą udział w wycieczkach tematycznych, czego przykładem mogą być wspaniałe dwa dni, czyli 2-3 grudnia 2019, spędzone na poznawaniu technik medialnych, przekazów podprogowych oraz umiejętności retorycznych. Szczególnymi punktami programu wycieczki były: wizyta w Sejmie i zwiedzanie pomieszczeń TVP, wizyta w studyjnym Kinie AMONDO (tutaj film "Monument"), poznawanie sekretów Miriam Cahn w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. 
 
 
 
Spotkania z ciekawymi osobami:
- dziennikarz Marcin Tulicki oraz researcherka Anna Olczak, pracownicy TVP
 
- pan Maciej Wojciechowski, dyrektor TVP 3 Katowice oraz pan Jędrzej Lipski, dokumentalista i producent filmowy (https://www.facebook.com/IILoImEmiliiPlaterWSosnowcu/posts/2574408689319749)
- Paweł Ngei, ekspert z dziedziny hakerstwa i bezpieczeństwa w internecie
 
- mgr Kamil Niesłony oraz dr Jacek Skorus - warsztaty "Jak pracować z kamerą" oraz "Jaki obraz świata kreują media audiowizualne"

 

 

 

 

 

Kacper Waksmański - jeden z 10 finalistów ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego zorganizowanego przez Akademię Retoryki pod patronatem MEN. W kwietniu 2018 r. Kacper w wielkim finale w Warszawie zmierzy się z najlepszymi młodymi mówcami w Polsce.
 
Marta Muszyńska - uczennica klasy maturalnej o profilu medialnym, która zakwalifikowała się do etapu centralnego ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Mediach. W marcu 2018 r. Marta weźmie udział w finale OWoM, który odbędzie się w Warszawie.

 
 
Uczniowie klas medialnych uczestniczyli w bieżącym roku szkolnym w wycieczkach edukacyjnych oraz spotkaniach z ludźmi mediów, m. in.:

 

- spotkaniu z Markiem Durmałą - dziennikarzem TVP Info i prezenterem TVP Katowice,

 
- spotkaniu z Rafałem Łysym - rzecznikiem prasowym sosnowieckiego Urzędu Miejskiego,
 
- wycieczce do redakcji "Dziennika Zachodniego",
 
 
Uczniowie klas medialnych uzyskują bardzo dobre wyniki w nauce, szczególnie z przedmiotów humanistycznych. Katarzyna Sytniewska z klasy maturalnej o profilu medialnym otrzymała w bieżącym roku szkolnym za najlepsze w naszej szkole wyniki w nauce stypendium Prezesa Rady Ministrów.
 
Wycieczka klasy medialnej do Radia Katowice