Profil biologiczno-chem.

 

 

 

Profil matematyczny

Profil prawno-politologiczny

Profil językowy

Profil medialny

Profil dwujęzyczny

 

Profil medialny jest odpowiedzią dla osób, które nie tyko wiążą swoją przyszłość ze środkami masowego przekazu, ale również chcą ćwiczyć swoje zdolności retoryczne oraz poznać tajniki interpretacji teksów kultury, a co za tym idzie, poznawać język komunikatów niewerbalnych i ich wpływ na odbiorców. Osoby wybierające profil medialny zostaną zaznajomione z technikami dziennikarskimi podczas zajęć. Tworząc etiudy filmowe z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu oraz programów cyfrowych, poznają język filmu oraz sposoby oddziaływania mediów cyfrowych na odbiorców (w szczególności zagadnienia postprawdy). Warsztaty realizowane będą zarówno z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu oraz programów cyfrowych w szkolnym studiu medialnym, jak i w ramach ćwiczeń ze specjalistami, a w szczególności podczas spotkań z dziennikarzami TVP3 oraz edukatorami pierwszej w Polsce organizacji fact-checkingowej "Demagog".  

 

 

Profil medialny kierowany jest do młodzieży o zainteresowaniach humanistycznych.

W programie tego rozszerzenia oferujemy m. in.:

  • ► warsztaty dziennikarskie,
  • ► zajęcia z emisji głosu,
  • ► wycieczki do redakcji prasowej, rozgłośni radiowej, stacji telewizyjnej,
  • ► udział w wykładach uniwersyteckich oraz spotkaniach z pracownikami mediów w naszym Liceum,
  • ► zajęcia teatralne,
  • ► sztukę filmową – przedmiot wprowadzający podstawową wiedzę z historii i teorii filmu,
  • ► możliwość udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
  • ► możliwość współpracy z gazetką szkolną,
  • ► możliwość realizacji projektów edukacyjno-artystycznych.
 

 

Co słychać w klasach o profilu medialnym?

 

Uczymy się public relations od polityków
Poniedziałkowe popołudnie uczennice klasy 2ag o rozszerzeniu medialnym spędziły na półtoragodzinnym spotkaniu z panią Martyną Głowacką, pracującą w Kancelarii Senatu w Biurze Spraw Senackich, zajmującą się również pracami w senackiej Komisji Zdrowia oraz - co dla uczennic było dużą niespodzianką! - z panią Senator Beatą Małecką-Liberą. Rozmowa dotyczyła roli mediów w pracy polityka oraz sposobu kreowania wizerunku polityka w kontaktach z mediami. Pani Senator Beata Małecka-Libera zwróciła uwagę na kulturę języka, która, zdaniem pani Senator, jest niezwykle ważna w debacie publicznej, z kolei pani Martyna Głowacka podkreśliła rolę inicjatyw oddolnych w działaniach polityka, wskazała na wartość mediów społecznościowych w integrowaniu środowiska lokalnego oraz podzieliła się wieloletnim doświadczeniem odnośnie pełnienia funkcji Dyrektora Biura Senackiego.

 

Kliknij zdjęcie i zobacz galerię

 
 
Warsztaty fact-checkingu dla drugoklasistek - rozszerzenie medialne
31 maja w trakcie 2-godzinnych zajęć prowadzonych w formie zdalnej uczennice rozszerzenia medialnego z klasy 2ag wzięły udział w grze Fakescape, w trakcie której wcieliły się w dziennikarzy relacjonujących kampanię prezydencką na kilka tygodni przed wyborami w 2030 roku. Ich zadaniem było odkrycie, który z kandydatów szerzy dezinformację oraz powstrzymanie planu odwołania letnich wakacji. Dodatkowo uczestniczki miały okazję porozmawiać z ekspertką Stowarzyszenia Demagog i zapytać o kulisy pracy w redakcji portalu fact-checkingowego.
Projekt realizowany jest z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego z Funduszy EOG.
Akademia Fact-Checkingu to projekt edukacyjny Stowarzyszenia Demagog. Wykorzystując wieloletnie doświadczenie w fact-checkingu, eksperci portalu demagog.org.pl prowadzą warsztaty i webinaria, w trakcie których wyjaśniają, w jaki sposób wyszukiwać i weryfikować informacje, oceniać wiarygodność źródeł, korzystać z użytecznych narzędzi online oraz jak walczyć z fake newsami.
 
Kliknij zdjęcie i zobacz galerię
 
 
 
Podczas zawieszenia zajęć szkolnych uczniowie naszych klas o profilu medialnych (2a i 1ag) biorą udział w dwumiesięcznym projekcie Masterclass - Szkoła FIlmowania" (szczegóły TUTAJ oraz TUTAJ).

 

17 grudnia 2019 roku zostało podpisane porozumienie o współpracy pomiędzy naszą szkołą a TVP3. Uczniowie naszych klas medialnych będą poznawali tajniki dziennikarstwa przy wsparciu profesjonalnych dziennikarzy! Dla uczniów zostaną przygotowane warsztaty, spotkania z dziennikarzami oraz z kierownikami produkcji. Dzięki doświadczeniu zdobytemu już w liceum, po studiach będą mogli starać się o pracę w mediach. Szczegóły i reportaż TUTAJ.

 

Uczniowie i uczennice klas medialnych uczą się różnych sposobów wykorzystania nowoczesnych technologii, zarówno biorąc udział w warsztatach tematycznych (Demagog), jak i podczas spotkań z ekspertami (wykłady na WRiTV UŚ, udział w nietypowych eventach artystycznych).

 

Warsztaty Akademii Fact-Checkingu z trenerem Stowarzyszenia Demagog na temat źródeł powstawania fake-newsów oraz metod sprawdzania wiarygodności informacji w internecie. ZOBACZ SZCZEGÓŁY

 

 
Zajęcia w klasach medialnych to również nauka krytycznego myślenia. By wykształcić umiejętności argumentowania i przedstawiania własnych opinii, uczniowie biorą udział w warsztatach artystycznych oraz spotkaniach ze sztuką zaangażowaną. 
Zobacz więcej TUTAJ na temat widowiska "Human Condition". 

Oraz TUTAJ relacja z warsztatów i oprowadzaniu kuratorskim - wystawa czasowa "Wszystko widzę, nic nie słyszę".

 
 
Uczniowie klas medialnych sprawdzają swoje umiejętności w praktyce:
- podczas akcji społecznych prowadzą wywiady, nagrywają materiał filmowy (ZOBACZ RELACJĘ ze Strajku Klimatycznego) 
 

- organizują turnieje nagrywane na żywo podczas imprez szkolnych (ZOBACZ RELACJĘ)

  

 

- biorą udział w e-larpach medialnych (ZOBACZ WIĘCEJ)

- przygotowują obsługę medialną imprez międzynarodowych w tym spotkania z partnerami projektu Erasmus+ (ZOBACZ SZCZEGÓŁY)

 

- biorą udział w debatach publicznych, obserwują pracę reporterów (ZOBACZ)

 

Uczniowie klas medialnych biorą udział w wycieczkach tematycznych, czego przykładem mogą być wspaniałe dwa dni, czyli 2-3 grudnia 2019, spędzone na poznawaniu technik medialnych, przekazów podprogowych oraz umiejętności retorycznych. Szczególnymi punktami programu wycieczki były: wizyta w Sejmie i zwiedzanie pomieszczeń TVP, wizyta w studyjnym Kinie AMONDO (tutaj film "Monument"), poznawanie sekretów Miriam Cahn w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. 
 
 
 
Spotkania z ciekawymi osobami:
- dziennikarz Marcin Tulicki oraz researcherka Anna Olczak, pracownicy TVP
 
- pan Maciej Wojciechowski, dyrektor TVP 3 Katowice oraz pan Jędrzej Lipski, dokumentalista i producent filmowy (https://www.facebook.com/IILoImEmiliiPlaterWSosnowcu/posts/2574408689319749)
- Paweł Ngei, ekspert z dziedziny hakerstwa i bezpieczeństwa w internecie
 
- mgr Kamil Niesłony oraz dr Jacek Skorus - warsztaty "Jak pracować z kamerą" oraz "Jaki obraz świata kreują media audiowizualne"

 

 

 

 

 

Kacper Waksmański - jeden z 10 finalistów ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego zorganizowanego przez Akademię Retoryki pod patronatem MEN. W kwietniu 2018 r. Kacper w wielkim finale w Warszawie zmierzy się z najlepszymi młodymi mówcami w Polsce.
 
Marta Muszyńska - uczennica klasy maturalnej o profilu medialnym, która zakwalifikowała się do etapu centralnego ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Mediach. W marcu 2018 r. Marta weźmie udział w finale OWoM, który odbędzie się w Warszawie.

 
 
Uczniowie klas medialnych uczestniczyli w bieżącym roku szkolnym w wycieczkach edukacyjnych oraz spotkaniach z ludźmi mediów, m. in.:

 

- spotkaniu z Markiem Durmałą - dziennikarzem TVP Info i prezenterem TVP Katowice,

 
- spotkaniu z Rafałem Łysym - rzecznikiem prasowym sosnowieckiego Urzędu Miejskiego,
 
- wycieczce do redakcji "Dziennika Zachodniego",
 
 
Uczniowie klas medialnych uzyskują bardzo dobre wyniki w nauce, szczególnie z przedmiotów humanistycznych. Katarzyna Sytniewska z klasy maturalnej o profilu medialnym otrzymała w bieżącym roku szkolnym za najlepsze w naszej szkole wyniki w nauce stypendium Prezesa Rady Ministrów.
 
Wycieczka klasy medialnej do Radia Katowice